Lindr Soda Pygmy & AS-45

Vind hieronder het antwoord en de oplossingen voor de meest voorkomende problemen met de Soda Pygmy en AS-45 watertaps van Lindr. In de video leggen we eerst uit hoe je makkelijk het debiet van het water uit de tapkraan kan regelen bij een tapkraan met hendeltje

Zoek je info over een ander toestel? Ga dan terug naar de overzichtspagina.

Je antwoord niet gevonden? Contacteer ons en we helpen je verder!

1. Controleer of de kraan waaraan de watertap is gekoppeld (misschien in een kast of ergens onder of achter de watertap) wel degelijk open staat.

 

2. Controleer of de doseerhendeltjes op de tapkranen niet dicht staan. Indien de hendeltjes helemaal naar boven staan, zijn ze dicht. Draai ze in dat geval meer naar beneden. Zie ook deze afbeelding.

 

3. controleer of er in de aansluitleiding (het plastic buisje tussen de aansluitkraan en de watertap) nergens een knik of lek zit.

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons.

1.Controleer of er nog voldoende CO2 in de CO2-cilinder zit, en of de druk op ongeveer 4 bar staat. Zie hier hoe je dat kan zien.

 

2. Trek de stekker van het toestel uit het stopcontact, wacht 10 seconden, en steek de stekker terug. Als je hoort dat de carbonator in werking schiet, wacht dan tot deze is gestopt alvorens je bruiswater probeert te tappen.

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons.

1. Controleer of de kraan waaraan de watertap is aangesloten helemaal open staat.

 

2. Controleer of er nergens een knik of lek zit in de waterleiding tussen de aansluitkraan en de waterap

 

3. Controleer wanneer de filter voor het laatst is vervangen. Is dit meer dan 10 maanden geleden? Dan kan het zijn dat de filter dient vervangen te worden. Sowieso dient de filter ten laatste om het jaar te worden vervangen. Vind meer info hier.

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons en we helpen je verder.

Je kan de druk waarmee het water uit de tapkraan komt bijregelen met het doseerhendeltje op de tapkraan. 

1. Controleer of de stekker in het stopcontact zit.

 

2. Controleer de temperatuurregeling (dat is de zwarte knop aan de voorzijde van het toestel): hoe meer je deze naar rechts draait, hoe kouder de temperatuur. Hou er rekening mee dat het toestel een klein half uur nodig heeft om op temperatuur te komen als het is uitgeschakeld geweest of je de temperatuur aanpast.

 

Is het probleem nog steeds niet opgelost? Contacteer ons, en we helpen je verder.

1. Controleer of de kraan waaraan de watertap is aangesloten, helemaal open staat.

 

2. Controleer of er nergens een knik of lek is in de aansluitleiding tussen de aansluitkraan en de watertap.

 

3. Ga na of de filter niet reeds moest vervangen worden (meer info hier)

 

(Als het water uit de plat water-kraan wel mooi vlot stroomt, weet je dat bovenstaande 3 punten niét het probleem zijn)

 

Wat we nu gaan proberen is het ontluchten van de bruisend water-leiding. Hiervoor neem je best een groot glas of zelfs een emmertje bij de hand, want we moeten wat water opvangen. 

1. Zet het doseerhendeltje halfweg, of zelfs nog iets minder, zodat het water uit de bruiswater-kraan zeker niet te snel stroomt. Dat wil zeggen: het hendeltje naar boven draaien (niet helemaal, want dan staat de kraan helemaal dicht)

 

2. Zet de tapkraan van het bruisend water open. Zodra je de carbonator hoort aanslaan, zet je de tapkraan opnieuw dicht, en je wacht tot de carbonator stopt met draaien.

 

3. Dan zet je opnieuw de tapkraan open, tot je de carbonator weer hoort aanslaan.

 

Dit herhaal je enkele keren, tot je ziet dat het water vlot uit de kraan blijft stromen.

 

Om te vermijden dat het zelfde probleem zich nogmaals gaat voordoen, zet je het doseerhendeltje best nooit helemaal open (= dus nooit helemaal naar beneden). Door het hendeltje meer naar boven te zetten, vertraag je de flow van het bruiswater, en zorg je dat de carbonator goed kan volgen, en geen lucht gaat trekken. Dus liever een beetje meer geduld hebben met een iets tragere tapsnelheid dan de hele tijd gesputter.

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons.

1. Vul een glas water aan een gewone (keuken-)kraan, en controleer of het smaak-en geurprobleem daar hetzelfde is.

 

Indien ja:

1. Het probleem ligt niet aan de watertap, maar ergens in de waterleidingen in je gebouw OF bij de toevoerleidingen van de watermaatschappij buiten je huis of gebouw

 

2. Contacteer je watermaatschappij met de melding van dit probleem. Zij dienen dan stappen te ondernemen om dit probleem mee op te lossen. Vind HIER welke watermaatschappij jouw leverancier is.

 

3. Krijg je het hiermee niet opgelost of denk je dat het probleem toch ergens in je gebouw zit, contacteer je loodgieter of contacteer ons en we helpen je verder.

 

Indien nee:

1. Ga na of de filter op tijd werd vervangen. Meer info vind je hier. Indien de filter dient vervangen te worden, doe dat dan en controleer of het smaakprobleem daarmee is opgelost.

 

2. Contacteer ons als het probleem blijft en we helpen je verder.

 

 

Vooreerst dien je te weten dat de bubbel in bruisend water nooit echt zo straf kan zijn als de sterkst bruisende flessenwaters. Het moet echter wel lukken om een aangename, duidelijke merkbare bubbel te krijgen.

 

1. Controleer of de druk van de CO2-cilinder op 4 bar staat. Je kan de druk wat verhogen naar 4,5 bar (maar zeker niet hoger dan 5).

 

2. Zet de temperatuur van het water wat kouder (door de knop aan de voorzijde van het toestel naar rechts te draaien, mag zeker ook gewoon op de maximumstand). Hoe kouder het water, hoe beter de bubbel

 

3. Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons en we helpen je verder.

Het is volkomen normaal dat de watertap redelijk wat lawaai maakt als de carbonator (=het onderdeel dat bruisend water maakt) aan slaat. Dit lawaai is te vergelijken met het geluid dat een stevige professionele espresso-koffiemachine maakt in een café of restaurant. Na een 30-tal seconden maximum stopt dit geluid echter, en hoor je enkel nog af en toe het (veel stillere) geluid van de koeling. 

 

Blijft je watertap toch heel de tijd veel geluid produceren (dus ook als je geen bruisend water hebt getapt), contacteer ons dan, en we helpen je verder.

Als je vermoedt dat het water afkomstig is uit een lek in de leiding of het toestel, draai dan de kraan waaraan het toestel is aangesloten dicht, en verwittig ons. Een exacte omschrijving van waar het lek zich bevindt, samen met eventueel een foto of een filmpje van het lek kan ons helpen om het probleem sneller op te lossen.

We raden aan om je waterkoeler niet uit te schakelen, alsook om de aanvoerkraan niet dicht te zetten. Op die manier blijft het water steeds voldoende gekoeld en komt er geen lucht in de leidingen. Zo houd je de kans op smaak-of andere problemen het kleinst. In het toestel zit een thermostaat dus het verbruik van het toestel is minimaal als geen water wordt afgenomen. Wanneer het toestel toch om één of andere reden lange tijd werd uitgeschakeld, raden we aan om eerst een 5-tal liter water af te tappen alvorens van het water te drinken.