Sociale ondernemingen: win win win!

24 april 2020

Het Gentse communicatiebureau DIFT lanceert in deze coronatijden ‘Let’s put the co&vid in COVID’: een reeks van online sessies waarin ondernemers en freelancers vertellen hoe zij hun business aanpakken in crisistijden zoals deze. Vorige week was het de beurt aan Jonas Mallisse, oprichter van To Good To Go Belgium. En dat vinden wij uiteraard interessant, want Too Good To Go is, net zoals Robinetto, een sociale impact-onderneming. In deze sessie legt Jonas heel duidelijk uit wat dat eigenlijk is, zo'n sociale impact-onderneming. (bekijk hieronder de volledige sessie)

Als een kledingketen zegt:'25% van onze collectie is fair trade', dan zegt die eigenlijk:'75 % van onze collectie wordt dus geproduceerd in slechte arbeidsomstandigheden'.
Jonas Mallisse (To Good to Go)
Over greenwashing

To Good to Go ontwikkelde een oplossing om voedselverspilling tegen te gaan, is momenteel actief in 15 landen, en redt iedere seconde 1 maaltijd van verspilling.  Met hun model bewijst deze onderneming de essentie van sociaal ondernemen: een model waarin alleen maar winnaars zijn. Een win win win!

Het belang van sociale ondernemingen voor het oplossen van de grote maatschappelijke problemen, kan niet genoeg benadrukt worden. Sociale ondernemingen plaatsen impact en winst op gelijke hoogte en zij zo een motor van sociale verandering. Ook Robinetto is een sociale onderneming. Dat leggen we hier kort uit. En binnenkort vertellen we daar nog veel meer over. Hieronder kan je alvast naar de uiteenzetting van Jonas luisteren:

Wie nieuwsgierig is naar het persoonlijke verhaal van Jonas kan hier kijken naar het interview op zwijgen is geen optie.