Explainer

De marketing van glazen flessen: zo worden we ‘zwaar’ misleid

20 april 2021

Wat hebben advertenties voor SUV’s en whisky flessen gemeen? Het verband is het mechanisme dat in de reclamewereld veelvuldig en ongegeneerd wordt gebruikt: van een product dat er aan de buitenkant goed en degelijk uitziet, veronderstellen we als consument dat het ook écht kwaliteitsvol zal zijn. En daardoor tasten we er graag wat dieper voor in de geldbuidel.

Een zware terreinwagen straalt degelijkheid en kracht uit, al is het prijskaartje dat er aanhangt meestal ook ‘stevig’. En drank in een robuuste en mooi vormgegeven fles moét wel lekker zijn, toch? Dat mag gerust een paar euro’s meer kosten. Een artikel in Trouw doorprikt het mechanisme dat consumenten misleid en zo zware impact heeft op het milieu.

Wat blijkt: drank in een zwaardere glazen fles wordt in het algemeen door gebruikers als kwaliteitsvoller aanzien. Het gewicht van de fles, de verpakking dus, zorgt er samen met de vormgeving voor dat we het product op zich, de inhoud van de fles, ook als beter gaan ervaren.

Een lege fles Johnnie Walker Blenders’ Batch whisky weegt slechts 355 gram. De duurdere variant, de Johnnie Walker Blue Label whisky, weegt 1.399 gram. Die fles weegt dus zo’n 4 keer zwaarder, en dat voor exact dezelfde inhoud van 700 centiliter whisky!
Recycling Netwerk Benelux

Dat is natuurlijk pure marketing. Marketing die werkt bovendien, maar wel héél slecht is voor het milieu. Want sommige glazen flessen zijn tot wel vier keer zwaarder dan andere. Met als enige reden: het imago van het merk in kwestie. Het blijken vooral de duurdere varianten en merken te zijn die in zwaardere flessen worden verkocht. Hierachter schuilt een simpele maar perverse redenering vanuit de drankenindustrie: door een product zwaarder dan nodig te maken, straalt het meer kwaliteit uit en kan het ook het duurder verkocht worden.

Volgens een steekproef van de Benelux milieuorganisatie Recycling Netwerk gebruikt het merendeel van de whisky-stokers bijvoorbeeld veel meer glas dan nodig. Van een duurzaam gebruik van grondstoffen is hier dus geen sprake. Bekijk hieronder de reportage die RTL daarover maakte.

Nochtans zijn er Europese regels die voorschrijven dat verpakkingen beperkt moeten worden tot de minimale hoeveelheid die nodig is voor veiligheid, hygiëne en acceptatie. Maar deze wetgeving blijft helaas meestal dode letter. Bedrijven die om marketingredenen nodeloos grondstoffen verspillen om duur uitziende producten te maken, worden volgens Recycling Netwerk niet beboet. En zo komen ze er alsnog ‘goedkoop’ van af.

Hoe zit het nu met water in flessen? In tegenstelling tot wat velen misschien denken heeft water in glazen flessen quasi altijd een grotere ecologische voetafdruk dan water in plastic flessen (dit werd onlangs nogmaals bevestigd in een publicatie van de universiteit van Southampton).

En dat heeft dus vooral te maken met het gewicht van de verpakking. Een vrachtwagen vol glazen flessen weegt gewoon veel meer dan het equivalent in plastic flessen en dat maakt de ecologische impact van het transport groter. 

Ook de productie en recycling van glas vragen zéér veel energie. Dat maakt dat de zwaardere varianten van het single use glas op alle vlakken extra belastend zijn voor het milieu. Maar zelfs als een glazen fles meerdere keren wordt gebruikt, scoort ze slecht qua co2-uitstoot. En dat komt dus door de extra-transportkilometers voor het terugbrengen van de flessen en de energie die nodig is om de flessen te reinigen.

Gelukkig is er een heel simpele en makkelijke oplossing om al dat onnodig transport te vermijden. De waterleiding bij jou thuis is namelijk de snelste, goedkoopste en meest milieuvriendelijke manier om water te transporteren. En daar heb je enkel het glas om uit te drinken voor nodig.

Bron: Artikel Trouw