Interview

Innovatie is tot de essentie gaan

10 december 2022

We liggen wakker van het klimaat. De klimaatverandering wordt dit jaar voor het eerst als grootste risico gezien voor de komende jaren, wijst onderzoek van een internationale verzekeraar uit *. Er moet iets veranderen, dat is duidelijk. Daar gaat Jeroen Vereecke, CEO van Robinetto, mee akkoord. Met Robinetto richtte hij in 2018 een impactonderneming op: “We moeten aantonen dat duurzamer niet gelijk is aan moeilijker”.

Tekst: Karlien De Vrieze

De missie van Robinetto, dat is verpakking en transport van water zo veel mogelijk uit de wereld helpen. “Het verpakken en transporteren van water is absurd”, steekt Jeroen van wal, “want er komt perfect veilig water uit de kraan. Met Robinetto maken we watertaps die kraanwater filteren, koelen en eventueel carboniseren, zodat het getapte water even lekker is als mensen van flessenwater verwachten. Alle voordelen van flessenwater, min de flessen.”

Waar willen jullie die flessen vooral gaan vervangen?

“Wij zijn een impactonderneming, dus we willen op zoveel mogelijk plaatsen impact maken. We richten ons tot de horeca en tot bedrijven, scholen, overal waar water wordt gedronken. Door onze historiek richten we ons ook sterk op evenementen met onze watertaps.” 

Wat is die historiek van Robinetto precies?

“Ik kom uit de muzieksector. Ik organiseerde vroeger festivals en nam toen alle aspecten onder de loep om te zien wat we konden verduurzamen. En wat natuurlijk heel zichtbaar is op festivals, is al die plastic bekers die er rondslingeren. Met het festival Boomtown hebben we gepionierd met herbruikbare bekers. Ondertussen is dat verplicht door de Vlaamse wetgeving. Dat was vroeger voor de alternatievelingen, en vandaag de norm. Toen dat gelukt was, zocht ik verder. Wat zit er ín die bekers?

We experimenteerden met de Boombar: een bar waarin we alle duurzame technieken en inzichten combineerden. De duurzaamste bar ter wereld! De reacties waren overweldigend: maak meer van die bars en start er een bedrijf mee, kreeg ik te horen. Dat vond ik een goed plan, maar ik heb uiteindelijk toch beslist om niet alles tegelijk te doen. Met Robinetto zouden we eerst en vooral focussen op één ding: leidingwater als drinkwater. Dat was het simpelste uit heel die bar, maar tegelijk wel iets dat héél veel impact maakt.”

Hoe groot is die mogelijke impact?

“Belgen drinken nog altijd meer dan 130 liter flessenwater per persoon per jaar. In Nederland is dat minder dan 25. Als ook wij per persoon 100 liter flessenwater zouden uitsparen, dan hebben we het over 1 miljard liter per jaar.”

Voorlopig richten jullie zich niet tot mensen thuis?

“De particuliere markt benaderen is complexer, en bovendien geeft de B2B-context in verhouding meer exposure. In het eerste jaar van Robinetto waren we aanwezig op een aantal festivals. Zo hebben we watertaps geplaatst op Tomorrowland, Sfinks, Boomtown en festivals van de AB in Brussel. Die keuze droeg van bij de start bij tot onze zichtbaarheid en sensibilisering op grote schaal. 

Anderzijds is het wel thuis dat mensen het meest water drinken, dus als we het menen met die impact, moeten we ook thuis iets gaan veranderen. Daarrond maken we momenteel wilde plannen, maar daar kan ik verder nog niets over zeggen.”

Spannend! Ben je daar eigenlijk mee begonnen vanuit een persoonlijke interesse?

“De natuur en dierenbescherming hielden me als kind al bezig. Ik ben altijd geëngageerd geweest om het leven op onze planeet duurzamer te maken. Maar ik hou er ook van om dingen te vereenvoudigen. Goede duurzame oplossingen zijn efficiënt. Innovatie komt vaak neer op: tot de essentie gaan. Ik geloof heilig dat de wereld duurzamer maken alleen gaat lukken als de duurzame oplossingen ook eenvoudiger, logischer en beter zijn dan de niet-duurzame alternatieven. En het liefst nog goedkoper ook. Of dat nu gaat over elektrische auto’s of drankvoorziening: we moeten aantonen dat ‘duurzamer’ niet gelijk is aan ‘moeilijker’.”

De wereld duurzamer maken gaat alleen lukken als de duurzame oplossingen ook eenvoudiger, logischer en beter zijn dan de niet-duurzame alternatieven.
Jeroen Vereecke
Oprichter en CEO van Robinetto

Is de wereld klaar voor jullie boodschap?

“Het bewustzijn in het algemeen groeit, zeker bij de nieuwe generaties. Dat tekent zich ook af in de cijfers: voor het eerst heeft zich in 2019 een daling ingezet in de verkoop van flessenwater. Ook veel ondernemers maken de switch om hun bedrijf duurzamer te maken. De grote uitdaging zit voor ons in het gedrag en de perceptie van consumenten. Kraanwater kampt met een negatieve perceptie. Dus onze opdracht is dubbel: enerzijds zorgen we technisch voor lekker water, anderzijds moeten we die perceptie veranderen. Ik ben van opleiding socioloog en het werken aan die gedragsverandering vind ik heel boeiend.”

Hoe pakken jullie dat aan, die gedragsverandering?

“Wel, het imago van flessenwater is zó goed dat mensen onbewust denken: kraanwater zal wel minder zijn. En dat is onterecht. Sommigen houden niet van de smaak: dat kan, maar dat ligt dan niet aan het verschil tussen fles en kraan. Net zoals flessenwater van verschillende merken anders smaakt, kunnen ook kraanwaters verschillend smaken. Kraanwater even lekker maken als flessenwater, daarin slagen wij perfect. 

Maar ook hoe het gepresenteerd wordt, beïnvloedt de perceptie. We moeten kraanwater presenteren als wat het ís: een kwalitatief voedingsproduct. Koel water in een glas met een citroentje en een ijsblokje erin, dat maakt een wereld van verschil. Daarvoor betalen consumenten ook graag. 

Sterker nog: als mensen op café voor zo’n getapt glas water betalen in plaats van het gratis uit de kraan te krijgen waar je ook de afwas doet of je handen wast, zien ze hun water meteen ook als een hoogwaardiger product. Bij flessenwater betaal je trouwens ook niet voor dat water op zich, maar wel voor het glas, de service, de verwarming, de verzekering van de horeca-uitbater, … Dat is met een getapt glas water niet anders. 

De presentatie, de prijs, daarnaast speelt ook slim design een rol, en zelfs de locatie van de waterkraan. Op het werk of op school bijvoorbeeld: laat mensen hun waterfles niet vullen in de wasbak, twee meter van het toilet. Zo creëer je onbewust het idee van ‘dit is minderwaardig’.”

Impact maken voor de planeet en ambitieus zijn op businessvlak: valt dat te combineren?

“Ja, impact is belangrijk, maar winst maken evengoed. Wij willen groeien en streven naar zoveel mogelijk winst om dan nog meer het verschil te kunnen maken. We zijn geen vzw en vinden het dus ook logisch dat we de mensen die in ons investeren laten deelnemen in de winst. Maar het grootste deel van onze opbrengst zullen we altijd opnieuw investeren om nog meer impact te maken. 

Ik geloof dat dat de sleutel is nu voor alle bedrijven, met de huidige staat van het klimaat. Niet alleen vergroenen door zonnepanelen en elektrische wagens te kopen, maar echt zelf de wereld duurzamer maken met wat je doet en verkoopt. En hoe meer geld je dan verdient, hoe duurzamer de wereld wordt.

Je kan als bedrijf én financieel rendabel zijn, én correcte jobs creëren waarbij mensen zinvol werk doen en zich goed voelen, én een positieve impact maken op de planeet. Het is mijn ambitie om dat te bewijzen.”

* Lees hier meer over de studie van verzekeraar AXA.

Dit interview verscheen in de wintereditie van het magazine Inzicht van Aquilae, een netwerk van onafhankelijke verzekeringsmakelaars.