EXPLAINER

Waarom de plasticindustrie ploggen, mooimakers en andere opruimacties zo leuk vindt.

31 maart 2021

De laatste jaren zien we steeds meer plastic-opruimacties. Er wordt geplogd dat het een lieve lust is. Acties als Mooimakers vind je over heel de wereld en veel mensen nemen er, met de beste en oprechte bedoelingen aan deel.

In de laatste aflevering van "De Vuilnisman" op het Nederlandse NPO gaat journalist Teun Van de Keuken dieper in op het plasticprobleem, en ontdekt hij dat de industrie veel van die opruimacties impliciet of expliciet ondersteunen of minstens toejuichen. En dat doen ze niet zomaar. Rob Buurman, directeur van Recycling Netwerk Benelux, stelt dat de industrie hiermee op een slinkse manier de verantwoordelijkheid bij de burger legt.

Als je als bedrijfsleven, met een eigen verantwoordelijkheid in de productie van dat afval, geld gaat steken in opruimacties die héél expliciet de verantwoordelijkheid bij burgers leggen, dan is dat heel cynisch.
Rob Buurman
Recycling Netwerk Benelux

Kijk hier naar de reportage van NPO

In de reportage blijkt ook dat de cijfers die door de industrie worden gerapporteerd, meestal een onderschatting zijn:

Reportagemaker Teun Van de Keuken: "Dus er wordt een beetje een hosanna-verhaal opgehangen over hoeveel plastic er wordt gerecycled? Maar dan wordt meegerekend: de restjes olie in de fles of de stukjes ham? Het wordt allemaal meegewogen? Dat is dus een flinke overschatting? Waar zouden we dan ongeveer op uitkomen? Wat denk je?"

Rob Buurman, directeur van Recycling Netwerk Benelux: "Wageningen Universiteit zegt: 35 tot 39 %, (nvdr: en dus niet de 50 % die de industrie en de overheden vaak rappporteren). Je ziet dat overheden en bedrijfsleven graag zeggen: we zijn heel goed bezig, het kan altijd nog beter, maar we zijn al zo ver. En dat gebeurt ieder jaar, iedere keer opnieuw op basis van cijfers die niet kloppen