Blupura Wave

Vind hier het antwoord en de oplossingen voor de meest voorkomende problemen met de Blupura Wave waterkoelers.

Zoek je info over een ander toestel? Ga dan terug naar de overzichtspagina.

Je antwoord niet gevonden? Contacteer ons en we helpen je verder!

Hier vind je de complete technische handleiding en afbeeldingen van de Blupura Wave

 

FAQ Blupura Wave

1.Controleer of het eerste lampje op het bedieningspaneel (detail hier) rood brandt. Als dat het geval is, is er een probleem met de watertoevoer.

 

2. Controleer of de kraan waaraan de watertap is gekoppeld (misschien in een kast of ergens onder of achter de watertap) wel degelijk open staat.

 

3. Controleer of er in de aansluitleiding (het plastic buisje tussen de aansluitkraan en de watertap) nergens een knik of lek zit.

 

4.  Controleer of de stekker in het stopcontact zit en het toestel aan staat (aan-uit-knop zit aan de achterkant, dat kan je hier zien)

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons.

1. Controleer of op het bedieningspaneel (detail hier) het rechtse lampje oranje brandt. Indien dat het geval is, is de CO2 wellicht op.

2.Controleer of er nog voldoende CO2 in de CO2-cilinder zit: kijk of de druk op ongeveer 4 bar staat. Zie hier hoe je dat kan zien. Indien de CO2 cilinder leeg is, dient deze te worden vervangen door een volle cilinder. Kijk hier hoe je dat doet.

 

3. Trek de stekker van het toestel uit het stopcontact, wacht 10 seconden, en steek de stekker terug. Als je hoort dat de carbonator in werking schiet, wacht dan tot deze is gestopt alvorens je bruiswater probeert te tappen.

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons.

1. Controleer of de kraan waaraan de waterkoeler is aangesloten helemaal open staat.

 

2. Controleer of er nergens een knik of lek zit in de waterleiding tussen de aansluitkraan en de waterkoeler.

 

3. Controleer wanneer de filter voor het laatst is vervangen. Is dit meer dan 10 maanden geleden? Dan kan het zijn dat de filter dient vervangen te worden. Sowieso dient de filter ten laatste om het jaar te worden vervangen. Vind meer info hier.

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons en we helpen je verder.

1. Controleer of de stekker in het stopcontact zit en het toestel aan staat (kijk hier waar de aan-uit-knop zich bevindt)

 

2. Controleer de temperatuurregeling. Deze vind je achter het technische luik (zie HIER). Regel indien nodig de temperatuur bij. Hou er rekening mee dat het toestel een klein half uur nodig heeft om op temperatuur te komen als het is uitgeschakeld geweest of je de temperatuur aanpast.

3. Ga na of het toestel genoeg vrije ruimte heeft om warmte af te geven. De warmte-roosters aan de achterzijde van het toestel mogen nooit worden afgedekt.

 

Is het probleem nog steeds niet opgelost? Contacteer ons, en we helpen je verder.

1. Controleer of de kraan waaraan de watertap is aangesloten, helemaal open staat.

 

2. Controleer of er nergens een knik of lek is in de aansluitleiding tussen de aansluitkraan en de watertap.

 

3. Ga na of de filter niet reeds moest vervangen worden (meer info hier)

 

(Als het water uit de plat water-kraan wel mooi vlot stroomt, weet je dat bovenstaande 3 punten niét het probleem zijn)

 

Wat we nu gaan proberen is het ontluchten van de bruisend water-leiding. Hiervoor neem je best een groot glas of zelfs een emmertje bij de hand, want we moeten wat water opvangen. 

1. Duw op de knop van het bruisend water. Zodra je de carbonator hoort aanslaan (zoemend geluid), duw je niet meer op de knop en je wacht tot de carbonator stopt met draaien.

 

3. Dan duw je opnieuw op de knop van het bruiswater, tot je de carbonator weer hoort aanslaan.

 

Dit herhaal je enkele keren, tot je ziet dat het water vlot uit de koeler blijft stromen.

 

Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons.

1. Vul een glas water aan de dichtstbijzijnde gewone (keuken-)kraan, en controleer of het smaak-en geurprobleem daar hetzelfde is.

 

Indien ja:

1. Het probleem ligt niet aan de watertap, maar ergens in de waterleidingen in je gebouw OF bij de toevoerleidingen van de watermaatschappij buiten je huis of gebouw

 

2. Contacteer je watermaatschappij met de melding van dit probleem. Zij dienen dan stappen te ondernemen om dit probleem mee op te lossen. Vind HIER welke watermaatschappij jouw leverancier is.

 

3. Krijg je het hiermee niet opgelost of denk je dat het probleem toch ergens in je gebouw zit, contacteer je loodgieter of contacteer ons en we helpen je verder.

 

Indien nee:

1. Ga na of de filter op tijd werd vervangen. Meer info vind je hier. Indien de filter dient vervangen te worden, doe dat dan en controleer of het smaakprobleem daarmee is opgelost.

 

Contacteer ons als het probleem blijft en we helpen je verder.

Vooreerst dien je te weten dat de bubbel in bruisend water van een waterkoeler nooit echt zo straf kan zijn als de sterkst bruisende flessenwaters. Het moet echter wel lukken om een aangename, duidelijke merkbare bubbel te krijgen.

 

1. Controleer of de druk van de CO2-cilinder op 4 bar staat. Zie ook deze afbeelding. Je kan de druk wat verhogen naar 4,5 bar (maar zeker niet hoger dan 5)

 

2. Zet de temperatuur van het water wat kouder. Hoe kouder het water, hoe beter de bubbel

 

3. Nog steeds hetzelfde probleem? Contacteer ons en we helpen je verder.

Het is volkomen normaal dat de waterkoeler wat lawaai maakt als de carbonator (=het onderdeel dat bruisend water maakt) aan slaat. Dit lawaai is te vergelijken met het geluid dat een stevige professionele espresso-koffiemachine maakt in een café of restaurant. Na een 30-tal seconden maximum stopt dit geluid echter, en hoor je enkel nog af en toe het (veel stillere) geluid van de koeling. 

 

Blijft je waterkoeler toch heel de tijd veel geluid produceren (dus ook als je geen bruisend water hebt getapt), contacteer ons dan, en we helpen je verder.

Hou er rekening mee dat in de Blupura-wave waterkoeler een grote hoeveelheid koelwater zit. Dit dient eerst te worden verwijderd alvorens u de waterkoeler verplaatst, dit om te vermijden dat er koelwater uit het reservoir loopt zo het toestel of elektronische onderdelen zou beschadigen.

Zorg er er tevens  voor dat alle aansluitingen van water en CO2 correct gebeuren. Verkeerde aansluitingen kunnen het toestel permanent beschadigen. Vraag in geval van twijfel zeker raad aan ons. We helpen je graag verder.

Als je vermoedt dat het water afkomstig is uit een lek in de leiding of het toestel, draai dan de kraan waaraan het toestel is aangesloten dicht, en verwittig ons. Een exacte omschrijving van waar het lek zich bevindt, samen met eventueel een foto of een filmpje van het lek kan ons helpen om het probleem sneller op te lossen.

We raden aan om je waterkoeler niet uit te schakelen, alsook om de aanvoerkraan niet dicht te zetten. Op die manier blijft het water steeds voldoende gekoeld en komt er geen lucht in de leidingen. Zo houd je de kans op smaak-of andere problemen het kleinst. In het toestel zit een thermostaat dus het verbruik van het toestel is minimaal als geen water wordt afgenomen. Wanneer het toestel toch om één of andere reden lange tijd werd uitgeschakeld, raden we aan om eerst een 5-tal liter water af te tappen alvorens van het water te drinken.