Achter de schermen

Medewerker in de kijker: Greg Raes

12 januari 2022

Regelmatig zetten we in deze rubriek één van de medewerkers van Robinetto in de spotlight. Na Lisa Van Den Bossche vorige keer, is het nu de beurt aan Greg Raes. Als sales verantwoordelijke helpt hij de klanten van Robinetto bij de keuze van de juiste watertap. En omdat hij de horeca van binnen en van buiten kent, is hij ook de geknipte man om de (horeca)klanten bij te staan met raad en daad.

Na een loopbaan in verschillende commerciële functies bij grote bedrijven, had Greg zin in een nieuw avontuur. Hij nam net na de opstart van Robinetto in 2019 zelf contact op met de oprichters en bood zijn diensten aan. Door zijn vele contacten in de horeca- en eventsector was hij de juiste man op de juiste plaats bij de opstart van Robinetto.

Een goed verhaal

Greg: “Ik begon mijn ‘ronde’ langs de horeca zo’n 2 jaar geleden zonder demo-toestellen of glanzende brochures. Het enige wat ik had was de missie en het goed onderbouwde verhaal van Robinetto.

Met die boodschap belde ik gewoon al mijn contacten op en nodigde mezelf uit voor een kennismakingsgesprek. En zo ging de bal aan het rollen.

Via mond-aan-mondreclame kon ik eerst in Gent en nadien ook daarbuiten vrij snel enkele klanten overtuigen. We spreken trouwens liever niet over klanten, maar over medestanders. Zij helpen ons immers om de missie van Robinetto te realiseren: het drinken van tapwater stimuleren en zo de afvalberg verkleinen.”

Koudwatervrees

De verkoop in de horeca kwam net goed op gang, toen corona en de daaropvolgende lockdowns in maart 2020 alles weer on hold zetten. Greg: “Ja, toen de horeca plots dicht ging en alle evenementen geannuleerd werden, zaten we wel even met de handen in het haar. Maar vrij snel beslisten we om ons te heroriënteren naar kantoren en bedrijven. Ook daar was voor ons immers nog een hele markt beschikbaar.”

Maar mensen overtuigen om over te schakelen naar tapwater bleek niet altijd even makkelijk. Greg: “Er is bij velen toch nog enige ‘koudwatervrees’. En er is op dat vlak ook veel onwetendheid. We zijn door de jarenlange reclame voor flessenwater als het ware gehersenspoeld en denken zo ten onrechte dat de kwaliteit van kraanwater minder goed is dan die van flessenwater. Daar is natuurlijk niks van aan, dat is al voldoende onderzocht en getest. Uiteraard kan de smaak van het kraanwater van regio tot regio verschillen, maar dat is bij de verschillende merken flessenwater ook zo. En omdat het water in onze watertaps gefilterd wordt, is die smaak trouwens makkelijk te neutraliseren.”

Eureka-moment

Maar ondanks die vooroordelen, is kiezen voor tapwater een ‘waterdicht’ verhaal. Greg: “Bij veel horeca ondernemers en bedrijfsleiders is er een Eureka-moment als ze beseffen dat ze met onze oplossingen niet alleen veel rompslomp maar ook veel geld kunnen besparen. De investering in een watertap betaalt zichzelf terug op korte tijd. En stilaan verdwijnt ook het ‘taboe’ op tapwater in de horeca. Het wordt langzamerhand eerder een statement van ondernemers én klanten en een bewuste duurzame keuze.”

Vooruit blikken

Geen enkele werkdag van Greg is dezelfde. “Er is gewoon zo veel aan het bewegen momenteel, dat we op verschillende fronten tegelijk werken. Onze jonge onderneming is ook volop aan het groeien. Zo hebben we momenteel vacatures voor verschillende profielen om ons team uit te breiden.”

“Eén van onze doelen voor 2022 is om in veel meer scholen dan nu watertaps te introduceren. De link met gezondheid en bewustwording rond de afvalberg veroorzaakt door plastic flessen is daarbij natuurlijk evident. En leerlingen voldoende (tap)water laten drinken blijft belangrijk. Met onze oplossingen kunnen scholen dat makkelijk en efficiënt stimuleren.”

Het plasticseizoen

Greg heeft ook een persoonlijke drijfveer om flessenwater zo veel mogelijk de wereld uit te helpen. Zijn vriendin ontwierp enkele beachclubs en villa’s op het Indonesische eiland Bali. En samen bouwen ze er een huis aan de voet van de iconische surfstranden. Elke keer echter als Greg in Bali is, wordt hij keihard met de neus op de feiten gedrukt. De stranden van het idyllische eiland worden immers regelmatig letterlijk overspoeld door plastic afval.

Greg: “Bij aanvang van het regenseizoen zwellen de rivieren en wordt alle plastic troep de zee ingesleurd. Omdat in die periode ook de stroming anders komt te staan, spoelt het plastic van de omringende eilanden zoals Java en Sumatra, aan op de mooie surf stranden van Bali. De plastic vervuiling is er immens, het is echt treurig om te zien. Daar besef je pas goed hoe groot het probleem is. Er worden wel regelmatig beach cleanups georganiseerd, maar dat is jammer genoeg dweilen met de kraan open zolang er ongelimiteerd plastic geproduceerd en verkocht wordt. We moeten het probleem écht bij de bron aanpakken. Langzaam groeit ook in Indonesië gelukkig het bewustzijn en wordt er gewerkt rond afvalpreventie.”

“Ik ben misschien zelf geen doorsnee ‘groene jongen’, maar door hier bij ons tapwater te promoten als een manier om afval te verminderen, wil ik mijn bescheiden bijdrage leveren aan de oplossing.”