Van Kick Off tot Corona en verder #4

< terug naar deel 3  naar deel 5 >

Deel 4: En toen kwam Corona

Begin 2020. De grote lijnen van ons groeiplan waren duidelijk: Met ons inmiddels uit de kluiten gewassen verhuur-arsenaal van meer dan 50 mobiele watertaps zouden we in de zomer meer dan 45 evenementen voorzien van het duurzaamste water. Onze verhuuractiviteiten bleken best wel arbeidsintensief en snel financieel rendement valt daar sowieso niet mee te halen, maar in de context van ons impactverhaal is onze aanwezigheid op grote en kleine evenementen heel belangrijk. Het is wellicht onze best denkbare marketing. De eigenlijke omzetmotor zou komen van de verkoop van meer meer dan 250 nieuwe watertaps in horecazaken. En tegelijkertijd werken we aan enkele pilootprojecten met scholen, lokale overheden en sportclubs. Ook in 2020 krijgen we af en toe spontane media-aandacht, en worden we soms gevraagd door scholen of andere organisaties om ons verhaal te vertellen, zoals bv ook op het Festival van de Gelijkheid, waar ik 10 minuten krijg om uit te leggen waarom wij Belgen zoveel flessenwater drinken.

En toen, zo op het moment dat al deze plannen zeer concreet op gang kwamen, toen kwam Corona. Zoals voor iedereen, heel plots en onverwacht. Totaal niet aangekondigd.  Als startende onderneming zijn we wel wat gewoon. En wie weet hoe evenementen achter de schermen werken, beseft dat een planning bestaat om overhoop gehaald te worden. Maar dit was toch anders, zo begon ik na enkele dagen te beseffen. Het is trouwens boeiend om je nu af te vragen hoe je die eerste dagen van de Coronacrisis hebt beleefd. Besefte je onmiddellijk dat dit iets was van lange adem? Dat dit iets was dat echt héél de wereld zou meesleuren? Ik alleszins niet.

Maar na een tweetal weken beseften we wel degelijk wat er aan de hand was. Ik besprak met onze medewerkers of we hen toch deeltijds op tijdelijke werkloosheid konden zetten.  En of ze dat o.k. vonden. Ze lachten me net niet uit. Wat een vraag. Natuurlijk kon dat, en natuurlijk begrepen ze dat. “Kijk Jeroen, het is heel simpel”, zei één van hen, “Voor mij telt maar één ding: ik werk hier graag, ik wil  hier graag kunnen blijven werken, dus doe wat je moet doen om Robinetto boven water te houden.”  Echte formele sollicitatiegesprekken hadden we nooit gehouden, maar als uitgestelde motivatieproef kon dit wel tellen.

Na overleg met onze salesmensen werkte ik samen met Fried aan een eerste versie van ons bijgewerkt businessplan. Een vraagstuk met vele onbekenden. Hoe lang gaat de horeca gesloten blijven? Gaan er nog festivals plaatsvinden voor de zomer? En tijdens en na de zomer?

Naarmate de dagen vorderden en de maatregelen van de overheid begonnen uit te klaren, werd het duidelijk. Iedere dag schrapten we een aantal van de begrote inkomsten in onze spreadsheet. Drie dagen later stonden ze allemaal op nul. Zo gaat dat in Coronatijden, als je beslist om een realistisch worst case scenario te maken en al je klanten en leads ofwel horecazaken ofwel evenementen zijn. Een businessplan met alleen maar uitgaven dus. Niet goed.

Wie weet hoe evenementen achter de schermen werken, beseft dat een planning bestaat om overhoop gehaald te worden. Maar dit was toch anders, zo begon ik na enkele dagen te beseffen

Konden we dan misschien wél watertaps verkopen aan bedrijven in minder getroffen sectoren? Welke bedrijven gaan misschien wel blijven werken, of sneller dan de horeca opnieuw open gaan? En hey, lokale overheden, die blijven toch ook werken? En zelfs al komen we terecht in een zware economische crisis, overheden gaan altijd geld hebben. Toch? En vooral: ook in die bedrijven en bij die overheden wordt nog veel te veel flessenwater gedronken, dus ja, die hebben natuurlijk allemaal ook een watertap nodig. 

We waren het sowieso van plan, om naast Horeca en events ook de ruime bedrijfssector aan te boren. Op de laatste tijdlijn die we hadden gemaakt eind 2019 stond: ontwikkeling en bepaling productgamma voor bedrijven: voorjaar 2020. Opstart sales in dit nieuwe kanaal: Najaar 2020. En we stonden wel al ergens. Het prototype van onze RobinettoTap, een mooie watertap voor bedrijven en organisaties bestond al, en de eerste exemplaren waren in bestelling.

En nog een eind verder in de planning, ergens in 2021 stond ook: ontwikkeling aanbod voor particulieren, met uitrol vanaf 2022 . Want, wie écht impact wil maken door zoveel mogelijk flessenwater te schrappen, die weet waar hij moet zijn: bij de mensen thuis. Het kaderde in ons grotere plan: we beginnen bij de Horeca en de evenementen. Die sectoren kennen we, én onze watertaps daar zullen zorgen voor een goede basis van bewustmaking, een kleine maar stevige community van early adopters. Vervolgens schalen we onze activiteiten én onze impact op via zoveel mogelijk bedrijven en organisaties. En als we daar voldoende schaal hebben, dringen we de Belgische keukens binnen, om onze impactinvesteringen te verzilveren. Dat was dus ons oorspronkelijke Grote Plan. Maar nu was er dus Corona.

lees hier verder in deel 5 >