Podcast

Create change: van podcast naar poster

28 mei 2021

Robinetto was te gast in een podcast van Dopper, Antwerp Poster Festival, Antwerp Powered by Creatives en Superdruk. Robinetto-stichter Jeroen Vereecke praatte er over het probleem van wegwerpplastics en wat volgens ons de oplossingen zijn. Die podcast was vervolgens de inspiratie voor een grafisch ontwerper om er een impactvolle poster mee te maken.

Beluister hier de podcast (in het Engels), bekijk de affiche en lees hieronder het interview.

Komt een man een café binnen

Een festivalorganisator, een architect, een impact-investeerder en een ex-marketingdirecteur van Coca-Cola zaten eens op café… Het lijkt het begin van een mop, maar het is wel degelijk de start van de sociale impact onderneming Robinetto. Jeroen Vereecke, de festivalorganisator in deze mop die geen mop is, had een idee. Maar hij twijfelde heel erg of dat idee wel goed genoeg was. En daarom ging hij te rade bij vrienden en mensen die hij kende, binnen en buiten de eventsector. Enter de architect, de impact-investeerder en de ex-marketingdirecteur van Coca-Cola.

Jeroen: “Ik was al jaren bezig in de event- en muziekindustrie, onder andere met een eigen festival. Daar zag ik hoe er enorm veel afval werd gecreëerd en ik dacht: dat moet beter. Dus begonnen we als één van de eerste festivals met herbruikbare bekers. Later maakten we ook onze eigen duurzame bar. We experimenteerden veel, soms mét en soms zonder succes. Op een gegeven moment maakte ik de klik: wat we deden voor onze eigen events, wilde ik ook op een grotere schaal doen, voor de eventsector in België en de wereld. En zo ontstond in 2018 het idee om een sociale impact onderneming te starten.” (Lees hier meer over de start van Robinetto)

Ik wou festivals en events op een meer duurzame manier organiseren. En dat was de start voor Robinetto.
Jeroen Vereecke - Oprichter Robinetto

“In het begin hielden we ons bezig met alles rond duurzame drankvoorziening, maar later zijn we meer focus gaan leggen. Dat werd iets heel simpel en basic, namelijk water. En de reden daarvoor is dat het hallucinant is dat we zoveel water verpakken en transporteren. Buitenaardse wezens die op planeet Aarde zouden landen, zouden onze manier van doen compleet crazy vinden. En daarom gingen we met Robinetto op zoek naar oplossingen om tapwater gemakkelijker en meer kwalitatief te serveren op festivals, events, horeca, scholen en overal waar mensen water drinken.”

Groot probleem, simpele oplossing

“Alleen in België al, op zich een zeer klein land, worden elk jaar 3 miljard plastic flessen voor water en frisdrank gebruikt en weggegooid. Daarmee staan we in de top 5 van landen waar het meest gebotteld water wordt gedronken. Ook enkel in België rijden colonnes vrachtwagens elk jaar meer dan 10 miljoen kilometers om al die flessen te transporteren. Komt daar bovenop dat veel van die flessen niet gerecycleerd worden, maar in de natuur terecht komen of verbrand worden. Dat is dus een immens probleem.”

“De oplossing is gelukkig heel simpel: kraanwater. Dat is in België en de meeste landen in Europa van hoge kwaliteit en dus absoluut veilig om te drinken. Door kraanwater te drinken vermijden we al die flessen die geproduceerd, getransporteerd en verwerkt moeten worden. Een belangrijk deel van de missie van Robinetto is dan ook om het gedrag van mensen te veranderen.”

Kwaliteit en de perceptie ervan

“Of mensen geneigd zijn om kraanwater te drinken heeft minder met de kwaliteit op zich te maken, maar meer met de gepercipieerde kwaliteit. In Nederland bijvoorbeeld wordt er véél minder gebotteld water gedronken, terwijl de waterkwaliteit in beide landen gelijk is. Wat bij onze Noorderburen kan, moet hier toch ook kunnen? Veel heeft te maken met marketing. De grote bedrijven hier hebben ons in het verleden aangepraat dat flessenwater veel beter van kwaliteit is. Dat is niet zo, maar toch slagen ze er zo in om hun water veel duurder te verkopen dan kraanwater. Dat is waarschijnlijk de ‘beste’ marketingstunt ooit bedacht. Het is bijna alsof ze lucht verkopen.”

Wereldwijd probleem

“Plastic vervuiling is uiteraard een groot wereldwijd probleem. Maar voor ons gaat het er meer over hoe we de productie van méér plastic kunnen tegenhouden, dan hoe we het plastic afval kunnen opruimen. We moeten dus dringend stoppen om te dweilen met de kraan open. Uiteraard moeten we de plastic soep die er al is aanpakken, maar dé oplossing zal niet komen van nieuwe technologie of grote opruimacties. Dat is de verkeerde focus, terwijl de productie van nieuwe plastics nog steeds blijft stijgen. We moeten ook anders naar plastics kijken. We zien het nu te veel als een afvalproduct, terwijl het ook hoogwaardige toepassingen kent. Op zich is het dus een kwaliteitsvol product, maar enkel als we het ook correct gebruiken. En dat betekent dat we er de juiste waarde aan moeten toekennen.”

Sorteren en recycleren

“Veel mensen doen hun best om huishoudelijk plastic afval selectief in te zamelen. Zeker in Vlaanderen zijn we echte sorteerkampioenen. De realiteit is echter dat slechts 30% van alle plastic afval op die manier gerecycleerd wordt. Het invoeren van statiegeld op blik en plastic is de enige manier om dat percentage te verhogen. Dat blijkt ook uit de ongeveer 40 landen wereldwijd waar dat systeem vandaag al bestaat. In Duitsland bijvoorbeeld komt 90% van de geproduceerde PET-flessen ook terug. En dat het gecompliceerd zou zijn om zo’n systeem op te zetten is quatsch: voor glazen flessen bijvoorbeeld doen we dat al tientallen jaren.

Dat de invoering van een statiegeldsysteem ingewikkeld zou zijn, is quatsch. In 39 landen bestaat het gewoon al, en ook hier brengen we onze lege bakken bier toch gewoon terug naar de winkel? We kunnen wel een raket naar de maan sturen, maar een statiegeldsysteem, dat is te ingewikkeld?
Jeroen Vereecke
Oprichter Robinetto

Creatieve campagnes

“Er zit voor bedrijven als Robinetto en Dopper een grote uitdaging in het bedenken en uitwerken van creatieve campagnes.  ‘No time to waste’ stond er twintig jaar geleden al op het t-shirt van Greenpeace. We moeten nog betere manieren vinden om onze missie te realiseren en effectief dingen te veranderen. En dus moeten we er niet voor terugdeinzen om bepaalde strategieën van de grote merken te gebruiken. Dat is bijvoorbeeld wat Tony Chocolonely ook deed. Zij kopieerden de attractieve wikkels van de grote chocolademerken om hun eigen slaafvrije chocolade mee te verkopen en zo hun inhoudelijke boodschap te verspreiden. Dat soort gamechangers hebben we nog meer nodig.”

Een omslag is mogelijk

“Verandering is mogelijk. In 2019 werden er voor het eerst een daling in het gebruik van flessenwater geregistreerd. Het lijkt dus of we de omslag gemaakt hebben. Daarbij zullen we zeker changemakers nodig hebben in alle lagen van de samenleving. Daar zie ik zeker een grote rol voor zowel creatives als voor artiesten en kunstenaars. Zij kunnen de weg tonen. Lady Gaga bijvoorbeeld heeft expliciet verboden om nog single use plastic te gebruiken op haar optredens. Artiesten die een standpunt innemen en daar ook naar handelen, hebben dus een grote voorbeeldfunctie.”

“Om het gedrag van mensen te veranderen gaan we creativiteit en gamification nodig hebben. Je moet mensen die dingen geven die ze nodig hebben om effectief te veranderen. Wij hebben bijvoorbeeld geleerd dat een watertap met een drukknop of echte tapkraan meer en beter gebruikt wordt dan een klassiek drinkfonteintje. Deze aanpak die gericht is op wat de gebruikers willen, werkt beter dan luidkeels te roepen dat mensen meer kraanwater moeten drinken.”

Transitie

“We moeten water ook meer beschouwen als voedsel en niet als iets waarmee je het toilet doorspoelt. Water is één van de belangrijkste elementen die we nodig hebben om in leven te blijven. Ook hier weer moeten we er dus meer waarde aan geven, om het gedrag van mensen te veranderen. Er is dus nog veel werk in design en storytelling, vooral om de grote groep van nog niet-overtuigden te bereiken. Want er is een groep van 40% van mensen die aangeeft nooit kraanwater te drinken. Daar moeten we mee aan de slag gaan.” 

Meer weten over de missie van Robinetto en de mensen achter onze onderneming?Bekijk hier een interview met mede-oprichter Patrick Doyen en lees hier het uitgebreide verhaal over de start van Robinetto.