Van Kick Off tot Corona en verder #1

< terug naar deel 0      naar deel 2 >

Deel 1: De Opstart

Twee jaar geleden, in april 2018, zaten we in Brussel bij de notaris voor de oprichting van De Leiding cvba. De oprichting van dit nieuwe bedrijf was het sluitstuk van een boeiend parcours dat ik drie jaar voordien startte vanuit Boomtown, met het BoomBar project. Maar het was vooral ook de start van een nieuw avontuur. Ik had het plan opgevat om een onderneming op te richten die verschil zou maken. Een sociale impact-onderneming zoals dat heet.

Tijdens het BoomBar-project (opgestart in 2015) was duidelijk geworden dat de drankvoorziening op evenementen veel duurzamer kon. Niet alleen de verpakkingen van dranken, maar ook de energie voor koeling en de vele transporten zorgen voor een enorme ecologische voetafdruk. Om dat te bewijzen, hadden we zelf een mobiele bar gebouwd, met daarin zowat alles wat we konden bedenken qua duurzame technieken, design en duurzame dranken. En, bijna te mooi om waar te zijn, er bestaat een heel makkelijke oplossing om een groot deel van die verpakkingen en dat transport gewoon te vermijden: gebruik kraanwater als drinkwater, en als basis voor ter plaatse gemengde frisdrank. Als we in de cijfers doken, bleek al snel dat de mogelijke impact van onze (toen nog vage) plannen echt wel groot kon zijn.

Het idee om vanuit het onderzoeksproject een nieuw bedrijf te starten, begon te rijpen. We hadden veel geleerd door de BoomBar te bouwen. We kregen veel positieve reacties van allerlei kanten. En we voelden ook tegenkanting vanuit andere hoeken. En ook dat, misschien vooral dat, deed me vermoeden dat we met iets relevants bezig waren. Zou het niet geweldig zijn als we die kennis zouden kunnen omzetten in concrete oplossingen voor de hele evenementensector? En als we dan toch bezig waren, ook voor de hele horeca en de rest van de wereld?

We voelden ook tegenkanting vanuit andere hoeken. En ook dat, misschien vooral dat, deed me vermoeden dat we met iets relevants bezig waren.

In mijn zoektocht naar een duidelijker plan van aanpak kwam ik enkele oude bekenden tegen. Patrick Doyen had ik leren kennen toen hij nog bij Coca-Cola werkte. En al snel werd hij mijn geprefereerd klankbord bij de denkoefeningen die door mijn hoofd spookten. Patrick kende het systeem dat we wilden veranderen door en door. Meer zelfs, hij had het mee uitgevonden.

Met Fried Roggen had ik in een vorig leven ook al eens de wereld gered door fuiven te organiseren voor 11.11.11. Daarna waren we elkaar wat uit het oog verloren. Ik volop bezig in de muziek, hij in duurzaam ondernemen en bij een impact-investeringsfonds. Maar nu, voor we het goed en wel beseften, waren we samen aan het cijferen over een mogelijk businessplan. Ik leerde van Fried dat wat ik intuïtief aanvoelde en wilde doen, ook echt bestond, en dat dat  impact-ondernemen heet. Ik leerde hoe zich dat vertaalt in een financieel plan.  Wart Thys was de man die de BoomBar had ontworpen, en ervoor zorgde dat een aantal abstracte ideeën ook letterlijk vorm kregen. Als functionele generalist voelde ik aan dat het wel nodig was om iemand als Wart te betrekken. (Je wil niet weten hoe de BoomBar of een Robinetto Watertap er uit zou zien als ik die zelf zou ontwerpen.)  

Ik bedacht voor mezelf een test: ik vraag aan Patrick, Fried en Wart of zij mee mijn nieuwe bedrijf willen oprichten. Als ze weigeren, is het idee niet sterk genoeg. Als ze ja zeggen, dan gaan we ervoor.

Het werd het tweede. 

lees verder in deel 2 >