Van Kick Off tot Corona en verder #2

< terug naar deel 1   naar deel 3 >

Deel 2: De Festivals

In april 2018 richtten we De Leiding CVBA op. Met een plan en statuten die toonden dat het ons menens was als sociale impact-onderneming: we willen winst maken en groeien. Veel winst, en véél groeien. Maar de impact die we nastreven is even belangrijk als de winst. Meer zelfs, de winst en de groei worden maximaal aangewend om meer impact te maken. Impact is ons doel. Winst ons middel. Van dan af was de korte versie van mijn verhaal:”Ik heb getwijfeld om een motorfiets te kopen, maar ik heb bij wijze van midlife-crisis dan toch beslist om een impact-onderneming op te richten. Ik wil daarmee bewijzen dat het kan: én een gezond bedrijf zijn, mensen duurzaam en correct tewerkstellen, én de wereld een stukje duurzamer maken. Gaat het lukken? Ik weet het niet maar ik geloof er in en ga ervoor. Vraag me binnen enkele jaren nog eens of het aan het lukken is.”

En wat ik er sindsdien ook steevast aan toevoeg is: “Ik zit echt in het beste team dat ik me nu kan inbeelden. Ik heb rond mij iemand die véél van marketing weet, iemand die véél van cijfers en financiering weet, en iemand die technisch sterk is en veel smaak heeft. Wat kan een mens zich nog meer wensen? Ik kan zonder gevaar de wildste plannen bedenken, twijfelen en experimenteren, want ik weet dat mijn drie kompanen mij op tijd gaan helpen, bijsturen of waar nodig tegenhouden. Luxe!

Ik wil bewijzen dat het kan: én een gezond bedrijf zijn, mensen duurzaam en correct tewerkstellen, én de wereld een stukje duurzamer maken.

Uit alles wat we hadden geleerd over duurzame drankvoorzieining, kozen we als eerste focus wat wellicht het meeste impact kan hebben als je de drankensector wil verduurzamen: water.  De Leiding was de beste naam die we konden bedenken bij de oprichting van ons bedrijf. Maar voor dit eerste project hadden we een betere naam nodig. Een aantal maanden en vele lijstjes later doopten we ons project tot Robinetto. Netto uit de kraan, maar dan beter bekkend. En taalonafhankelijk... Ook een Fransman of een Duitser kan die naam zonder struikelen gebruiken.  Robinetto... het had zowaar uit de brainstorm van een vet betaald communicatiebureau kunnen komen. Samen met Wieni bouwden we de Robinetto-Website. Patrick becijferde ook dat, als wij gewoon zouden doen wat de Hollanders doen, dat we dan in België meer dan 1 miljard wegwerp-drankverpakkingen zouden vermijden. Per jaar. Eenvoudige wiskunde.

Intussen waren ook tien grote en kleinere festivals mede-aandeelhouder van ons bedrijf geworden, en slaagden we er in de zomer van 2018 in om op al die festivals mobiele watertaps te zetten. We leerden heel wat. Onder andere dat de zon water in leidingen tijdens een hittegolf kan opwarmen tot 40 graden. En dat het niet simpel is om dat veilig én fris uit een tapkraan te laten komen. We betaalden stevig leergeld, maar het lukte. En, we becijferden dat we in die eerste zomer alvast 120.000 wegwerpflessen hadden voorkomen. Een mooi begin.

lees het vervolg in deel 3 >