Van Kick Off tot Corona en verder #6

< terug naar deel 5

Deel 6, het (voorlopige) einde: de tweede start-up van de start-up

Fried legt momenteel de laatste hand aan wat ons nieuw businessplan zal worden. Of ons nood-overlevingsplan, of ons overgangsplan. De toekomst zal het uitwijzen. Het is een beetje ingewikkeld, want sowieso hadden we een nieuwe financieringsronde gepland in de eerste helft van 2020. We werken dus nu aan de vervangfinanciering van de financiering die eigenlijk nog moest gebeuren. De uitdaging is dus om iets dat op zich al een uitdaging was, te vervangen door iets anders, alleen nu wel met nog meer onzekerheden dan er sowieso al waren (want dat is het kenmerk van elk groeiplan: het gaat uit van een aantal assumpties en extrapolaties, die altijd een mix van wiskunde, boerenverstand en buikgevoel zijn).

In ieder geval zullen we, gewapend met dat plan, de komende dagen en weken bij onze bank en andere financiers aankloppen met de vraag om bijkomende financiering.  Door de reeds gerealiseerde financiering kunnen we de huidige situatie nog wel even aan. Maar héél erg lang mag dit ook niet meer duren. Als we niet snel opnieuw wat omzet beginnen maken én bijkomende centen vinden, wordt het wel moeilijk om het einde van het jaar te halen.

Het gevoel dat ik de laatste weken heb is heel dubbel. Enerzijds is het best wel heftig dat we door deze situatie plots moeten vechten om te overleven. Anderzijds voelt het ook een beetje alsof we opnieuw een bedrijf aan het opstarten zijn. De tweede start-up van de start-up ofzoiets.

Onze verkoop van watertaps voor kantoren en werkplaatsen is intussen gestart. Het eerste exemplaar van onze RobinettoTap is verkocht. De komende dagen en weken gaan Patrick en ikzelf nog stevig verder werken aan ons pilootproject, waarin we de mogelijkheden om Robinetto-oplossingen aan te bieden voor thuisgebruik willen onderzoeken. Ook dat voelt aan als een spannende nieuwe stap. Dat geeft energie. Kijk eens aan, de Coronacrisis vreet niet alleen energie, maar geeft er ook. Ik ben zelf minstens zo benieuwd als u over of en wanneer dat pilootproject er zal komen en wat dan de resultaten gaan zijn.

We denken na waar we onze verhuurtoestellen toch nog kunnen inzetten deze zomer en we houden ons ook zo goed als mogelijk klaar om opnieuw in de horeca te gaan verkopen zodra het kan. Het is op dit moment niet duidelijk wanneer de horeca opnieuw open kan, maar het is des te duidelijker dat het niet evident zal zijn voor deze sector. Er gaan brokken vallen. Maar we hopen dat de relance van de Horeca ook gepaard zal gaan met een nieuwe boost voor innovatieve en duurzame ideeën. Maar dat is misschien wishful thinking?

Komen we post-Corona terecht in een door hygiëne geobsedeerde wereld, waarin niemand nog iets vertrouwt dat niét steriel is verpakt? Of gaan mensen post-Corona meer dan ooit beseffen dat flessenwater één van de meest absurde uitvindingen ever is?

Never waste a good crisis. Wellicht het meest afgezaagde citaat van de voorbije weken in de ondernemerswereld. En ik denk dat het voor Robinetto alle kanten uit kan gaan. Komen we post-Corona terecht in een door hygiëne geobsedeerde wereld, waarin niemand nog iets vertrouwt dat niét steriel is verpakt? En gaat dat het vertrouwens in de kwaliteit van getapt water zodanig naar beneden halen dat onze basismissie een soort mission impossible wordt? Of gaan mensen post-Corona gelouterd uit de crisis komen, en meer dan ooit beseffen dat korte keten en autonome voedselvoorziening de basis zijn van een volhoudbare levensstijl? En gaan mensen daardoor beseffen dat flessenwater zowat het meest absurde is dat straffe marketeers de laatste 50 jaar hebben uitgevonden?

De kans is groot dat we terechtkomen in een wereld waarin beide conclusies op verschillende momenten, door verschillende mensen en groepen zullen worden gevolgd, gebruikt en misbruikt. Het zal niet makkelijk zijn, maar we gaan ervoor!

Voor Robinetto en mij zal de uitdaging zijn om te durven experimenteren, toch genoeg focus te houden, en op het juiste moment in onze zoektocht straffe keuzes te maken. Want er moet een bedrijf uit de grond worden gestampt dat de wereld een beetje beter maakt. Omdat het nodig is, voor ons allemaal.

Jeroen Vereecke, 5 mei 2020

Lees hier het vervolg dat ik schreef vanaf april 2023 >